Helsingborg, Sweden

3 anledningar till varför du behöver steppa upp din employer branding

3 anledningar till varför du behöver steppa upp din employer branding

obbar ni aktivt med ert employer brand?

Kortfattat är employer branding hur du uppfattas som arbetsgivare på marknaden.

Jag hör allt fler företag som skriker efter kompetens inom bristyrken men de har ingenting om de själva som arbetsgivare. Det verkar dessutom ha intesifierats nu under 2022.
Och det lär bli värre.

Detta är min hemmaplan och något jag brinner för extremt mycket.

Jag ska ge er två scenarion för att visa hur kraftfullt det kan vara att jobba med video och marknadsföra era medarbetare.

  • Ni skapar ett personporträtt av er medarbetare Lisa genom en 2 minuter video. Denna video läggs upp på er hemsida. Samma video blir i sin tur 2 videos som ni återanvänder i era sociala medier. Ert marknadsteam använder även dessa för att lägga en liten peng på att rikta marknadsföring mot bristyrket som Lisa sitter i.
    Lisa blir en stoltare medarbetare och stannar längre.
    Ni får ca 30% fler ansökningar utan den betalda marknadsföringen.
    Ni får väldigt många fler ansökningar med den betalda marknadsföringen. Fundera nu på om vad ni kan göra om ni hade 10 sådana filmer och en drös med bilder.
  • Ni har precis skrivit på ett kontrakt med Kalle.
    Ni bestämmer er för att skapa kortare videos som en hälsning från ert team. Kalle får en video 3 veckor innan han ens ska börja där samtliga blivande kollegor ger honom en personlig hälsning. Nu snackar vi pre-boarding på en ny nivå. När Kalle kommer till jobbet är han redan lyrisk. Ni har i er onboarding process bestämt att spela in Kalles första dag på jobbet. Ni tar även profesionella bilder av Kalles första dag. Detta material använder ni på er hemsida och sociala medier. Ni får redan nu ca 28% lägre personalomsättning. När ni har fått in det som en rutin så sitter ert marknadsteam (EB-team?) på ännu mer material och ni är på god väg att bygga en pipe av kvalité kandidater för att täcka framtida kompetensbehov samt få närmare 250% fler ansökningar för framtida jobb.

Jobbar ert företag aktivt med employer branding idag?

Leave a comment