För ett par dagar sedan gjorde jag ett inlägg på LinkedIn, där jag ställde en fråga i om det var några av er som ville ha en kort video-tutorial i hur ni kan göra en live-presentation online som sticker ut.
Processen i sig är ganska enkel, men vissa tekniska svårigheter kan uppstå beroende på vilken utrustning du jobbar med. I videon nedan försöker jag guida dig i hur du kan gå tillväga. Syftet är att istället för att ”dela” en presentation när du exempelvis joinar ett Microsoft Teams eller Zoom möte, så är din kamera redan din presentation – där du är en del av presentationen. Ett plus i kanten är om du skaffar dig en green-screen, det finns många alternativ och allt beror på vilken budget du har att röra dig med samt vilken storlek du vill ha i höjd och bredd.
Steg 1
Se till att ha en OK utrustning. Om du har en schysst DSLR-kamera så är det alltid bra, men det räcker att du har en enkel webb-kamera. Likaså är ljudet viktigt och här borde du skaffa dig åtminstone en mygga som fungerar till dator eller telefon.
En rekommendation jag kan ge dig är att skaffa följande utrustning. Dock är det inget måste, det räcker att du har någon form av kamera, mikrofon och belysning.
- Kamera: Logitech G920 Pro Stream Webbcamera
- Green Screen: Elgato Green Screen
- Lampa: Elgato Key Light
- Mygga: Rode Smartlav+
Steg 2
Fixa ett 3-parts program. I videon nedan använder jag mig utav OBS (Open Broadcasting Software). Programmet är gratis att ladda ner och använda, dessutom är det relativt enkelt att använda när man väl testat det några gånger.
Du kan ladda ner OBS HÄR.
Steg 3:
Konfigurera OBS. Se till att skapa en Scen och döp den till något som exempelvis ”Inspelning” eller ”Presentation”. När din scen är skapad så behöver du börja arbeta med dina källor. Dina källor är exempelvis DIN KAMERA, DIN PRESENTATION och DIN MIKROFON/MYGGA.
För att konfigurera kameran så behöver du välja ”Videoinmatningsenhet”. Döp den till något passande. Om du har din kamera inkopplad korrekt så ska den dyka upp i listan bland dina enheter. Välj din kamera, gör den så stor eller liten som du vill – och placera den i ett hörn.
Därefter ska du välja din presentation. I videon nedan gör jag det genom att välja en Bildskärmkälla eftersom jag använder mig av 2 skärmar (en som är min laptopskärm och en extern skärm). Jag rekommenderar att använda en extern skärm och SPEGLA den skärmen. Då kommer du inte ha några problem när du sedan går in i presentations-läge för din presentation oavsett om du använder PowerPoint, PDF eller Keynote. Om du däremot inte har en extern skärm så kan du välja FÖNSTERKÄLLA och därefter välja din presentation. Placera din presentation så den täcker hela skärmen (eller scenen som det heter i OBS). Se till att din kamera är OVANFÖR din presentation under källor. OM den inte är det så behöver du bara dra din kamera och släppa ovanför din presentation.
Sedan behöver du också stämma av så att din mikrofon fungerar. Gör den inte det så behöver du först titta under ”Ljudmixer” och se om ”Mic/Aux” finns där. Om den gör det så bör du kunna se att mätaren ”hoppar” när du pratar, likt nedan i videon. Om den INTE gör det så behöver du trycka på kugghjulet bredvid ”mic/aux” och välja din mikrofon på samma sätt som du gjorde med din kamera.
Om Mic/Aux inte alls finns så behöver du lägga till en ny källa och välja ”Ljudinmatningsenhet”.
Steg 4:
När din scen är klar så är du redo att joina ett möte. Detta gör du genom att i första steg trycka på ”Starta Virtuell Kamera” i OBS. Vad som händer då är att OBS blir detsamma som en helt vanlig webbkamera. Med andra ord, den scenen du byggt upp är din ”webbkamera”.
Öppna därefter Microsoft Teams eller Zoom och se till att byta din kamera till OBS Virtual Camera. När du gjort det så ska din ”scen” vara din kamera.
Sist men inte minst, så behöver administratören i mötet antingen HIGHLIGHTA dig (din ”kamera”) så att du syns framför alla ELLER så behöver respektive gäst i mötet ”pinna” dig så att de ser dig hela tiden.
Jag hoppas detta hjälper dig lite på traven mot roligare föreläsningar online!
Notera att OBS också har många andra finesser som gör att du kan lyfta dina presentationer till en helt annan nivå, men det kan vi ta i en annan tutorial längre fram.