Scroll Top
Helsingborg, Sweden

Detta behöver du veta med sociala medier och vad som krävs för att bygga en följarskara

Detta behöver du veta med sociala medier och vad som krävs för att bygga en följarskara

I denna artikel kommer några tips som jag tror krävs för att bygga en följarskara. Oavsett om du agerar som en enskild professionell individ, företag eller organisation så är principerna likande.

Jag utgår från egna erfarenheter utifrån då jag lyckats arbeta upp flera konton i olika sociala medier som nått tusentals följare på bara några månader.

Det första tipset jag vill ge dig som du behöver förstå är att INGEN bryr sig vem du är eller när du publicerar ditt innehåll. Speciellt när du är i startgroparna.

Algoritmerna i sociala medier bryr sig enbart om tittar-tid, likes, delningar och kommentarer som får människor att stanna längre på den plattformen du publicerar innehåll på. Människor vill oftast ha värde från det du gör i form av utbildande, underhållande och/eller inspirerande innehåll.

Varje innehåll i text, bild eller videoformat som du skapar kommer bli bedömt av algoritmerna då det skickas ut till en liten grupp av människor och om det i sin tur anses vara ”framgångsrikt” av algoritmen så trycks det ut till fler människor.

Utgå från att om X personer initialt ser ditt innehåll inom de första Y minuterna och tillräckligt med procent engagerar sig i det du skapar, så kommer det att tryckas ut till fler.

Som exempel, om 1000 personer ser ditt innehåll de första minuterna och 50% av de som ser det engagerar sig (500 likes/kommentarer/delningar) så är sannolikheten väldigt stor att det inlägget exponeras till fler. Fortsätter det i samma takt så kommer inlägget att fortsätta exponeras till fler och fler, vilket skapar en viral effekt. Hur den exakta procentuella fördelningen ser ut kan jag inte svara på eftersom algotitmer förändras hela tiden.

Detta innebär att varje inlägg som du skapar behöver vara en ny story som fångar så många ögon och öron som möjligt.

Måtten som sociala medier använder för att avgöra om det du gör är framgångsrikt eller inte beror på följande faktorer i ordning:

  1. Tittar-tid och/eller dwell-time (dvs hur länge människor tittar/läser ditt innehåll)
  2. Delningar
  3. Sparningar
  4. Kommentarer
  5. Likes

Ordningen ovan gäller dock för plattformen TikTok. Sannolikheten är stor att det fungerar på liknande sätt även på andra plattformar när det kommer till video eftersom många av dem försöker kopiera TikTok då det är den överlägset dominerade plattformen just nu. Detta är dock inget jag kan garantera på andra plattformar, däremot har jag många exempel på att det fungerar på TikTok och videos på den plattformen.

Algoritmen prioriterar tittar-tid (watch time) av en enkel anledning – den vill hålla dig som tittar så länge som möjligt på plattformen.

Så här ser den procentuella fördelningen ut i tittar-tid när det gäller video på TikTok som kanske kan hjälpa dig även på LinkedIn eller andra plattformar. Här utgår vi enbart från tittar-tid (watch time) då detta är nummer 1 på listan:

  • 15 sekunder video eller mindre = 90-100% tittar-tid krävs
  • 16-30 sekunder video = 70-75% tittar-tid krävs
  •  31-60 sekunder video = 40-50% tittar-tid krävs

Om detta gäller för exempelvis LinkedIn får de som är experter på LinkedIn svara på. Jag ger dig grunderna i hur den dominanta sociala medie-plattformen fungerar just nu. (Detta kan ändras snabbt)

Nu när du vet grunderna för hur video fungerar på den mest dominanta sociala media plattformen idag så kommer här några rekommendationer jag vill att du tar med dig:

  1. Välj områden som du vill skapa innehåll runt. Något du kan prata om kontinuerligt utan att tröttna. Välj det som är ditt nr 1 och varför det är ditt förstahandsalternativ.
  2.  Skriv ner dina mål för ditt innehåll. För att hjälpa dig längst vägen så är några av mina mål med att skapa innehåll följande:
  • Att inspirera andra till att börja skapa innehåll och börja arbeta mer med video. Samt inspirera arbetssökande och/eller karriärister i hur de kan tackla sitt jobbsökande.
  • Att visa hur du kan växa och skapa affärer via social selling genom att bygga ditt personliga varumärke.
  • Att tillföra värdefulla enkla tips/knep som kan hjälpa andra i sitt arbete.

Du kan sedan ta det och använda i din bio/summering för att belysa vad det är du gör, vilka mål du har och vilket typ av innehåll du skapar för att andra skall följa dig.

3. Du behöver vara tydlig mot din följarskara på det mest enkla sätt du kan i vad det är du gör, vad dina intentioner är och vad ditt innehåll är för att de ska följa och supportera dig i det du gör.

4. Gör research inom ditt område och innehållet du skapar. Min rekommendation är att följa ett gäng skapare inom ditt område som skapar innehåll runt det du gillar. Välj sedan dina top 3 och skriv ner följande:

5. Nästa steg är att fastställa vem som är din målgrupp eftersom du behöver förstå vem du skapar innehåll för och vem du pratar till. Fundera på plats, språk, titlar, branscher osv.

Innan du skapar innehåll behöver du ha detta steg eftersom det är det absolut viktigaste stegen av de alla.

6. Du behöver bestämma dig för att kontinuerligt posta inlägg X gånger i veckan under en 6 månaders period. Som exempel 2-3 inlägg/vecka. Kontinuitet är ALLT i att skapa innehåll och om du inte har det så kommer du sannolikt inte heller att växa såvida du inte har hittat ett koncept som flyger vilket för de flesta av oss inte är speciellt sannolikt.

Jag rekommendera att buffra upp innehåll innan du börjar då du får ett försprång.

Nu gäller det bara att börja skapa. Hoppas detta hjälper dig på traven.

Har du några fler tips eller knep? Kommentera gärna så hjälper vi varandra.

Önskar dig som läser detta en underbar dag!

/Ajdin

Lämna en kommentar


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.